ابزار آلات, لحیم کاری

تفاوت لحیم کاری با جوشکاری در چیست ؟

جهت ساخت و یا مونتاژ تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی از روش های متداول جوشکاری و لحیم کاری استفاده می شود. معمولا برای اتصال دو قطعه فلزی از روش جوشکاری استفاده می شود. در جوشکاری با استفاده از گرمای زیاد ، قسمتی از فلز را ذوب کرده و اتصال بین دو قطعه انجام می شود. لحیم کاری هم مشابه جوشکاری است با این تفاوت که معمولا برای اتصال قطعات الکترونیکی کوچک برروی برد کاربرد دارد و برای اتصال قطعات از ذوب کردن سیم لحیم استفاده می شود.

در این مقاله چگونگی انجام لحیم کاری و جوشکاری را مورد بررسی قرار می دهیم و جزئیات آن ها را باهم مقایسه می کنیم.

آشنایی با جوشکاری

برای اتصال با دوام قطعات فلزی بهتر است به جای چسب که قدرت کمی دارد از روش جوشکاری استفاده کنیم.

برای اینکار از ابزاری که توانایی ذوب کردن فلز را دارد مانند شعله اکس استیلن می توان استفاده کرد. برای پر کردن قسمت های خالی مانده اتصال هم می توان از میله جوش انتخاب مناسبی است.

یکی از روش های جوشکاری استفاده از شعله اکس استیلن است. در این روش با استفاده از سوزاندن استیلن با مقدار مورد نیاز اکسیژن جوشکاری انجام می شود.

هنگام جوشکاری برای جلوگیری از اکسیداسیون و نیترید ها حتما از یک ماده غیرشیمیایی استفاده می شود همچنین این مواد اثر گاز های ایجاد شده هنگام جوشکاری که موجب تضعیف دو اتصال می شوند را از بین می برند.

انواع روش های جوشکاری فلزات

از پرکاربردترین روش های جوشکاری می توان به جوش قوس اشاره کرد که کاربرد اصلی آن در صنعت است. در این روش یک منبع الکتریکی قوی به عنوان یک منبع حرارت مورد استفاده قرار می گیرد و عمل جوشکاری انجام می شود. در جوشکاری قوس به دلیل جرقه های بسیار قوی که در هوا پخش می شود حتما باید از محافظ چشمی استفاده کرد.

در چند دهه اخیر برای انجام جوشکاری به روش قوس از ربات های اتوماتیک و خودکار استفاده می شود. بخصوص در عملیات جوشکاری بدنه خودرو ها از ربات های خودکار استفاده می شود.

نوع دیگری از جوشکاری، روش قدیمی و کم کاربرد جوشکاری فشاری است که این روش می تواند بدون حرارت هم انجام شود. در این روش دو فلز تحت فشار خیلی زیاد قرار می گیرند و بهم اتصال پیدا می کنند.

لحیم کاری چیست ؟

لحیم کاری هم مانند جوشکاری برای اتصال قطعات کاربرد دارد. روش اتصال در لحیم کاری ، اتصال دائمی است. برای اتصال در این روش از ذوب کردن آلیاژهای مختلف استفاده می شود. این آلیاژ که از نقطه ذوب پایینی برخوردار است از فلزاتی مانند قلع ، سرب ، روی ، نقره ، مس ساخته می شود.

لحیم کاری مناسب ترین روش برای اتصال قطعات الکترونیکی روی برد مدار است. ابزار مورد نیاز در لحیم کاری دستگاه لحیم و سیم قلع است. دستگاه لحیم که هویه نام دارد با ایجاد گرما باعث ذوب شدن سیم لحیم روی محل مورد نظر است.

کاربرد مختلف لحیم کاری

بسیاری از قطعات الکتریکی برای اتصال و مونتاژ نیاز به اتصال مناسب دارند و روش ایده آل استفاده از فلزی سبک جهت برقرای جریان است. در نتیجه لحیم کاری روش بسیار مناسبی برای اتصالی مستحکم و مناسب می باشد.

از لحیم کاری در صنعت لوله کشی و اتصال لوله های مسی نیز استفاده می شود.

در صنعت طلا و جواهرات فلزی نیز از لحیم کاری برای اتصال فلزات گرانبها استفاده می شود. در این روش از سیم لحیم با ترکیباتی مانند مس، نقره و روی به دلیل نقطه ذوب بالایی که دارند، استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *