ابزار آلات, لحیم کاری

راهنمای انتخاب لحیم مناسب

در لحیم کاری از سیم لحیم با آلیاژی که نقطه ذوب پایینی دارد استفاده می شود. این آلیاژ با ذوب شدن در محل مورد نظر ، باعث اتصال قطعات می شود. از لحیم کاری در بسیاری از صنایع استفاده می شود و ما  در اینجا اختصارا به لحیم کاری قطعات الکترونیکی اشاره می کنیم.

سیم لحیم سرب دار و سیم لحیم بدون سرب:

 

سیم لحیم ترکیبی ازآلیاژ قلع و سرب است . از آنجایی که سرب نقطه ذوب پایینی دارد و به راحتی از طبیعت بدست می آید و قیمت ارزانی دارد، در نتیجه مناسب کار لحیم کاری است.

با مشخص شدن مضرات سرب برای سلامتی انسان، برخی کشور ها مصرف سرب در صنایع الکترونیک را کاهش دادند تا در سال 2006 استاندارد RoHs ، در اتحادیه اروپا تهیه و تصویب شد. از آن پس برای تولید و واردات هر محصول سربی ، باید استاندارد RoHs رعایت شود.
در سیم لحیم بدون سرب به جای سرب از فلزاتی مانند مس و نقره استفاده می شود.

چگونه لحیم مناسبی را انخاب کنیم:

حال برای کار ما چه نوع لحیمی مناسب است؟ هنوز هم در اروپا برای مصارف غیر تجاری استفاده از لحیم سرب دار رایج است لذا استفاده از نوع سرب دار چنانچه قصد کسب استاندارد های بین المللی ندارید مانعی ندارد (به جز بحث سلامتی و آسیب به محیط زیست که به خودتان بستگی دارد.
فاکتور دیگر در انتخاب سیم لحیم مناسب، ضخامت آن است، برای قطعات با پایه های نازک و ظریف، بهتر است از سیم لحیم با ضخامت کم استفاده کنید و برای پایه های پهن تر، از سیم لحیم با ضخامت بالا استفاده شود. از طرفی سیم لحیم نازک گران تر است و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید. به جز سیم لحیم که برای مونتاژ قطعات DIP به صورت دستی استفاده می شود، لحیم به اشکال دیگری نیز در بازار موجود است:

یکی از نکات مهم برای انتخاب سیم لحیم، ضخامت آن است. برای قطعات الکترونیکی ظریف و کوچک ، سیم لحیم با ضخامت کم انتخاب مناسبی است و برای لحیم پایه های پهن و قطور استفاده از سیم لحیم با ضخامت بهترین گزینه است. علاوه بر سیم لحیم می توانیم از لحیم به اشکال مختلف نیز استفاده کرد:
1.    برای مونتاژ قطعات الکترونیکی  در تولید انبوه  از شمش لحیم استفاده می شود.
2.    توپ لحیم کاری (solder ball) که فقط برای مونتاژ قطعات BGA که پایه ها در زیر قطعه و غیر قابل دسترس است استفاده می شود.
3.    خمیر قلع  که  به کمک ماده فلاکس به شکل خمیری درآمده و زمانی که که به آن حرارت داده شود، با خشک شدن فلاکس و ذوب شده قلع لحیم کاری صورت می گیرد. خمیر قلع برای مونتاژ قطعات smdکاربرد دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *