ابزار آلات, لحیم کاری

روش کار وان قلع چیست ؟

جهت تولید مدار های الکتریکی و الکترونیکی در تعداد زیاد دیگر ابزاری مثل هویه یا هیتر مناسب نیستند و باید از ابزاری به نام وان قلع استفاده شود تا به وسیله ذوب شدن شمش قلع داخل وان آن و عبور از مدار مونتاژ شده ، اتصالات قطعات بر روی مدار ، لحیم کاری شوند. در این روش ، زمانی که شمش های قلع در دستگاه قرار گرفته و شروع به ذوب شدن می کنند ،  در این حین می توان از یک طرف مدار مونتاژ شده را با شیب حدودا 30 درجه وارد وان کرد تا پس از لحیم شدن کامل مدار( حدودا 2-3 ثانیه برای غوطه ور بودن کافی است ) ، آن را از طرف دیگر با همان شیب خارج کرد. برای کاهش مصرف قلع باید از مدار الکتریکی با چاپ سبز استفاده شود.

آشنایی با طرز کار وان قلع :

1- ابتدا دستگاه وان قلع را به برق وصل می کنیم.

2- شمش قلع یا سیم لحیم را داخل وان قرار می دهیم.

3- با روشن کردن دستگاه ، درجه حرارات را روی حداکثر میزان گرمایش می گذاریم تا شمش قلع ذوب شود.

4- پس از آنکه لحیم ما شروع به ذوب شدن کرد ، می توانیم دمای مورد نظر را روی دستگاه تنظیم کنیم. دمای مناسب قلع کاری حدود 220-230 درجه می باشد. ( بهتر است از از حوضچه های ترموستات استفاده کنید)

نکته قابل توجه این هست که هنگام کار با وان قلع ، اطراف و کف دستگاه برای تبادل حرارت باز باشد. بهتر است از اسپیسر برای کف دستگاه استفاده کنیم. و مهمترین کاری که باید انجام شود تهیه مکش هوا برای خارج کردن دود و بخار ایجاد شده هنگام تبخیر فلاکس از فضای کاری باشد.

جهت قلع کاری با رعایت استاندارد  ROHS در منع استفاده از فلزات سنگین و مخرب برای محیط زیست ، از قلع های بدون سرب استفاده کنید.

از آنجایی که قلع به سرعت در مجاورت هوا اکسیده می شود می توانید این اکسید ها را هر چند ثانیه یکبار گوشه وان قلع گذاشته و در پایان قلع کاری در ظرفی نگهداری جمع آوری کنید و به ضایعات فلزی بفروشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *