دانشنامه

رعایت نکات ایمنی برق در منزل و محل کار

وجود برق در منزل و در محل کار، زندگی را برای ما بسیار ساده کرده است. با وجود اینکه برق در زندگی امروز یک ضرورت محسوب میشود، ولی میتواند بسیار خطرناک باشد. خطراتی همچون برق گرفتگی، سوختگی، آتش سوزی و انفجار از انواع خطراتی است که کار با برق میتواند در پی داشته باشد.

برق یک نوع ضرورت است اما در عین حال بسیار خطرناک، پس مهم است در استفاده از وسایل و دستگاه های الکتریکی دقت داشته باشید.

نکات ایمنی در رابطه با پریز برق، دو شاخه و کابل سیم برق

  • دقت داشته باشید که با نصب تعداد زیادی از دوشاخه ها به یک پریز برق، مدار را سنگین نکنید. همچنین در نظر داشته باشید که پریز برق باید سطح خنکی داشته باشد. اگر احیانا سطح آن گرم و داغ بود، این نشانه یک مشکل جدی است.
  • هیچ گاه دست به حذف شاخه ی سوم سه شاخه برق و یا وارد کردن آن به داخل پریز برق دوشاخه نکنید. سه شاخه های برق انتخاب خوبی برای تجهیزات الکتریکی که دارای سیم اتصال به زمین هستند می باشد. این کار برای حفاظت فرد در برابر جریان الکتریکی است.
  • یکی از راه های مهم برای حفاظت خود در برابر خطرات برق، استفاده از مدار شکن یا GFCI است. این وسیله با نظارت به شدت جریان الکتریکی، اجازه نمی دهد که در هنگام ورود و خروج جریان برق به مدار، این میزان از حد نرمال خود خارج شود. اگر جریان برق از حد نرمال خارج شد، مدار شکن با دخالت خود جریان وسیله ی برقی را قطع می کند. استفاده از مدار شکن در محیط های شرجی و تر بسیار ضروری و مهم است.
  • به فرزندان و کودکان آگاهی دهید که به سوراخ های ایجاد شده روی پریز چیزی را وارد نکنند. همچنین میتوانید برای ایمنی بیشتر از درپوش های مخصوص برای پریزهای برق استفاده کنید، که به راحتی در تمامی فروشگاه های کالای برق میتوانید آن را تهیه کنید.

مراقب سیم های برق پوسیده، خراب و آسیب دیده باشید.

از انداختن سیم برق زیر دست و پای افراد جدا خودداری کنید.

به حرارت سیم ها و کابل های برق توجه کنید.

هرگز سیم های عامل جریان برق را نزدیک مواد شیمیایی قرار ندهید.

برای ابزار برقی و وسایلی که نیاز به سیم مخصوص و قوی دارند از کابل های معمولی استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *